Jeg som skriver, er førstelektor i norsk ved Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier, Høgskolen i Oslo og Akershus. Jeg var stipendiat på førstelektorprogrammet ved HiO/HiOA i femårsperioden 2007-2012, og fagbloggen ble opprettet som del av kompetanseutvikling innefor en av kursmodulene i programmet, Profiler.

Formålet med fagbloggen var blant annet å dokumentere eget faglig utviklingsarbeid de senere år og i løpet av femårsperioden.  Bloggen ble i første omgang brukt som en digital portfolio,  altså et sted for å systematisere dokumentasjon, bare synlig for meg selv.  Dokumentasjonen omfatter både  publikasjoner, fou-prosjekter og undervisningsrelatert arbeid (f.eks. samarbeidsprosjekter, utvikling av fagplaner, etter- og videreutdanningskurs mv.).

Emneområdet som jeg har valgt å presentere i bloggoverskriften, er en sentral del av arbeidet mitt som norsklærer i lærerutdanningen, i samarbeidsprosjekter knyttet til praksisfeltet (grunnskole) og i kurs for lærere.  

Jeg bruker også bloggen som veiviser til relevante bøker, artikler, debattinnlegg mv. ved hjelp av linker til dokumenter eller til andre kilder. Siden jeg ikke skriver så veldig regelmessig, har bloggen stort sett ikke vært åpen for kommentarer, men det er den nå.